25 Mart 2013

Meta Tags: Title, Description, Keywords, Content ve SEO


SEO uyumu

Web sitesinin alan adı (domain) ve sayfa URL’leri, içerik başlıkları ve içeriği, Meta Tag’ları (bilgi etiketleri) ve anahtar kelimeleri; arasında yüksek oranda benzerlik olmasına Seo uyumu diyebiliriz. Arama sonuçları için içerik ile meta tag arasında alaka düzeyi ve doğruluk, temel düzeyde SEO ve arama sonuçlarında görünürlük için temel kaynaktır.

MetaTag


Html, İnternet üzerinde veri alışverişi için kullanılan en yaygın metin tabanlı işaretleme dilidir.  Html, "tag" ismi verilen çeşitli tanımlama başlıklarından oluşur. Meta tag’lar, sitenizin html sayfaları içerisindeki Head bölümüne konulan bilgi etiketleridir. Arama robotları sitenizi taramaya geldiğinde, tanımlamak için ilk önce bu etiketleri inceler. Son algoritma değişiklikleri ile meta tag’ların eskisi kadar önemi kalmamak birlikte, bulundurulması zorunludur.


MetaTags: Title, Description, Keywords


Title


Title etiketi içine yazılan bilgi, arama sonuçları sayfasında mavi renk ile gösterilen bölümdür. Başlık diyebileceğimiz bu etkilet, arama sonuçlarında kullanıcının ilk gördüğü bilgidir ve bu anlamda en önemli bilgi etiketidir. Title ifadenizin kısa, etkili ve bilgi veren bir cümle olması gerekir.

Örnek anahtar kelimemiz "Sinema", örnek sitemizde www.beyazperde.com/ olsun.

 <title>............................................................................</title>

<title>Beyazperde: Film haberleri, eleştirileri, sinema seansları, fragmanlar, videolar, TV dizileri!</title>


Description


Sitenin içeriğini açıklama  yazısı etiketidir. Arama sorgu panelinde mavi yazı ile beliren title metnin altında, gösterilen bölümdür. Açıklama etiketi, site indekslenmesi için en temel kriterlerin yer aldığı alandır ama içerik ile uyumlu bir tanımlama yapılmaz ise verimsiz kalacaktır. İlgi çekmiş bir title (başlık) metninin altında, title ile uyumlu bir description (tanımlama) sunmak sitenize ilgi ve tıkma getirecektir. Tanıtma etiketinde, sitenizin içeriği ile uyumlu olarak çok uzun olmayan, title anahtar kelimelerini içeren  kısa bir metin sunmanız gerekir.

<meta name="description" content="....................................." />

<meta name="description" content="Beyazperde.com - En güncel sinema ve TV haberleri, fragmanlar ve röportajlar, sinema seansları ve TV yayın saatleri, üstelik en kapsamlı sinema ve televizyon veritabanı" />

Arama sonucunda title ve description etiketinin  görünümü

Keywords


Web sitelerinin başlık ve tanıtım bilgileri sonucunda arama botları tarafından indekslenmesini kolaylaştırmak için anahtar kelimeler tag’ı kullanılır. Spam içerik (Black Hat Seo) için en çok kullanılan tag olduğundan arama robotları için eski önemi kalmamıştır ama kullanılması önerilir. Bazı web siteleri, keywords tag’ını kullanmamaktadır. Özgün ve çok sayıda içerik giren, indekslenme sayısı yüksek, Pagerank değeri almış sitelerin keywords etiketini kullanması Seo çalışması için önemlidir.

<meta name="keywords" content=".........,...........,............,.............,............,............,...........,........" />

<meta name="keywords" content=" sinema filmleri, sinema seansları, filmler, film haberleri, film eleştirileri, fragmanlar, film ve seans bilgileri, videolar, TV dizileri" />


Web sitesi, W3C standartı ile başlamalıdır!


<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> <meta charset='UTF-8'> </meta>

<head>


<title>…………….......</title>
<meta http-equiv="content-language" content='tr' />
<meta name="description" content="………………….......…….">
<meta name="keywords" content=".........,...........,..........,.............,............,..........,……,........">
<meta name="author" content="………">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" /> 

</head>

Otomatik etiket oluşturma yazılımı (mega tag generator)


http://www.pagerank.net/meta-tag-generator/


Meta tags kriterleri


Title (tanıtıcı başlık) etiketiniz 70 karakteri geçmemelidir. Çok uzun başlık etiketi arama botu filtresine takılabilir, site spam olarak kabul edile bilinir.

Description (tanıtma metni) 150 karakteri geçmemelidir. Description etiketi, siteyi arama motorlarına tanıtır. Etiket, açıklayıcı ve özgün bir veya iki cümle olmalıdır. Aksi halde site spam olarak kabul edile bilinir. Sitenin her sayfası için ayrı açıklama etiketi konulmalıdır. Her sayfanın açıklaması, sayfanın içeriği ile doğru orantılı ve özet olmalıdır.

Keywords etiketi (anahtar kelimeler) 250 karakteri geçmemelidir. Benzer kelime tekrarı çok yapılmamalıdır. Aksi halde SEO açısından fayda değil, zarar gösterebilir.

Uyarı: Serbest domain değil, subdomain hizmeti olarak yayın yapan blog tabanlı weblog sitelerinde (Blogger, Wordpress) meta tag yapıları değişme göstermektedir, karmaşık yapısından dolayı ekstra  düzenleme gerekmektedir.

Sonuç


Meta etiketleri (tag) web programlarına bilgi vermek için sayfalara eklenir. Meta tag’lar, http protokolü ile bildirilmiş, W3C konsorsiyumunun ve arama motorlarının önerileri ile geliştirilmiştir.

“türkü bar, türkübar, türkübarı, türkübarlar, türkübarları” gibi başlık yada tanıtım metinleri hem kullanıcıya bilgi vermez hem de arama robotlarında yoğun tekrardan dolayı spam etkisi yaratır. Bilgi etiketlerinin yanlış kullanımı ve suiistimal edilmesi (Black Hat Seo) sonucu arama robotları, örneğin Google Panda algoritması, Description ve keywords meta tag’ını site indekslenmesinde kesin değer olarak dikkate almamaktadır. Etiketlerin kötüye kullanımı sitenizi spam listesine sokabilir ve Sandbox'a düşürebilir. 

Ahmet Usta

Kaynak:
http://support.google.com/blogger/
http://www.bilisimterimleri.com
http://www.muhammedmastar.com/html-dersleri
http://www.seohocasi.com/

18 Mart 2013

Backlink Nedir?


Backlink’in Türkçe karşılığı, bir web sitesinin başka bir web sitesine link vererek referans almasıdır. Arama motorları sorgusunda ilk sıralarda yer almanın temeli; iyi backlink’lere sahib bir web sitesi/blogu olmaktır. Web sitenizin, arama botları indekslemesinde öncelik kazanmasının legal ve doğru yöntemi backlink’tir. 
Backlink ile pagerank (sayfa değeri) yüksek siteler, sizin sitenizi link olarak veriyor ve size referans oluyor ise, arama botları sizi güvenilir ve zengin içerik sahibi web domain olarak kabul edip, indeksleyecek ve siteniz arama sorgularında üst sıralarda gösterilecektir. Backlink alan site, aldığı referanslar ve spam olmayan içerikleri sayesinde doğal yollardan pagerank (sayfa değeri) olarak 1 ile 10 arasında bir değer kazanacaktır. Hangi sitelerden backlink alınmadlır:
1. Pagerank değeri yüksek ve sizin sitenizle ortak içeriğe sahip siteler
2. Trustrank değeri yüksek ve sizin sitenizle ortak içeriğe sahip siteler

Black Hat Seo Nedir?

Tabi ki, backlink alışverişini arama robotlarını manipüle etmek üzerine yapan black hat seo çalışmalarına karşı arama motorları da bir dizi önlem almıştır. Çok sayıda link vermek ya da almak veya aynı network sistemleri içinde “link çemberi kurmak” belli bir noktadan sonra sitenizin spam kabul edilmesine neden olabilir. Paravan site ve ağlar içerisinde link transferlerine karşı Google özellikle Panda algoritmasıyla suiistimallere karşı daha yeni çözümler üretmiştir. Black hat seo hareketleri, ters seo denilen negatif sonuçlara neden olabilir ve siteniz Goolge gözünde Sandbox’a düşebilir. (arama sonuçlarından çıkarılmak)

Web Sitenizin Arama Motorlarında Hızlı İndekslenmesi İçin Bazı Temel Bilgiler

  1. Site ve içeriklerinizin URL adreslerini arama motorlarına tanıtın. (Google Webmaster Tools, Yandex Webmaster, Bing Webmaster ) 
  2. Site haritası ve içeriklerinizin URL listesini, başta Google Webmaster Tools olmak üzere arama motorlarına bildirin. Site haritanızı (sitemap), sitemap.xml ve feed yani RSS içeriklerini taşıyacak şekilde oluşturun. 
  3. Sitenizin ana sayfa html dosyasında, sitenizin içeriği ile uyumlu tanım etiketleri (meta tag) yani title, description, content tanımlarını ekleyin. 
  4. Site ve içeriklerinizin URL adreslerini Google Plus, Facebook, Twitter, LinkedIn, Digg v.b. sosyal medya ağlarında paylaşın. 
  5. Site ve içeriklerinizin URL adreslerini ping’leme alanlarına gönderin. (örneğin: http://www.pingtool.info/ )
NotDünya genelinde artan site-blog sayısı nedeniyle meta tag’ler eskisi kadar SEO anlamında önem taşımıyor! 

arama motorları ve dizinler


Backlink öğrenme 

Web sitenize, hangi sitelerin backlink verdiğini öğrenmek için kullandığınız arama moturunun sorgu paneline "link:www.sitenizinadi.com"yazın. Sorgulama sonrasında ortaya çıkan sitelerin link listesi, web sitenize doğal yollardan backlink vermiş siteleri gösterecektir.

Arama Motoru Gözüyle SEO Çalışması

Arama motoru sonuçlarının matematiksel yapısının, insan-toplum yapısına benzer olduğu unutulmamalıdır. Backlink sistemi bu anlamda, “güvenilir sitenin referans olduğu site güvenilirdir” mantığı ile çalışmaktadır. Backlinkler, sitenizin pagerank (sayfa değeri) ve dolayısıyla trustrank (güven değeri) değerini belirleyen en büyük etkendir. Hatta yüzde olarak pagerank değerinin %80’ni backlink sayısı-kalitesi ve içeriğinize göre belirlenir. SEO alanında ücretli hizmet veren kişi ve kurumlar, arama sonuçları hakkında size hiçbir zaman kesin garanti veremez.

Özgün İçerik

En nihayetinde arama motorları başta Google olmak üzere, özgün ve teknik bilgi veren içeriğe değer vermektedir. Özgün içerik hazırladıktan sonra, SEO alanında özel çalışma yapmanıza gerek kalmayabilir.
Ahmet Usta

10 Mart 2013

Konuşmayı Tanıma ve Yazıya Çevirme Teknolojisi - 3



Konuşma Tanıma Nedir? - What is Speech Recognition?


Konuşma Tanıma, masaüstü veya mobil bilgisayarda mikrofon ile gelen insan sesini tanımlamak ve anlamı komutlara çevirmek için kullanılan teknolojidir. Uzun yıllardır ticari kuruluşların ve üniversitelerin çalışma yaptığı bu alanda, nihai hedef olan %100 doğruluk aşamasına henüz ulaşılamamıştır.

Konuşmayı tanıma yazılımları, sizin bilgisayarınız ile konuşarak iletişim kurmanızı amaçlar. Ses kayıt ortamı ve kullanıcının yazılımı kişiselleştirip yönlendirmesiyle teknoloji, şuanda anadili olan İngilizce’de %90 civarında başarı göstermektedir.


Konuşmayı Tanıma Teknolojisi - Genel Tanımlar


Bu teknoloji, birbiri içine girmiş hizmetler olarak sunulmaktadır; Kısaca, alt segmentleri şunlardır:

(SP - speech recognition): ses ile işletim sistemini komuta etme ve ses ile metin yazma
(STT - speech to text/ TTS- text to speech): Konuşma sesini metine çevirme ya da metini ses dosyasına dönüştürme
(VC - voice dictation): Ses komutu ile mobil-akıllı telefonlarda arama yapma ve mesaj gönderme
(VS - voice search): Ses komutu ile arama motoru kullanma ve e-posta gönderme
(STTT – speech to text and translate): farklı dillerdeki konuşma sesini metine çevirme ya da metini ses dosyasına çevirme

Konuşmayı tanıma  teknolojisi nedir? ve Google Voice Search - iOS Siri karşılaştırmaları hakkındaki diğer yazımı bu linkten okuyabilirsiniz. Konuşmayı tanıma teknolojisi 1. yazı


Windows Speech Recognition  - Tanıtım videosu

http://www.microsoft.com/enable/demos/windowsvista/speechdemo.aspx



Konuşmayı Tanıma Teknolojisinin Genel Kullanım Alanları


Masaüstü: Ses komutları ile işletim sitemini yönetme, konuşarak klavyesiz metin yazma, ses komutları ile web browser komuta etme,  konuşma ses dosyasını metine dönüştürme, ses ve metin dosyaları arasında farklı dillerde çeviri yapma.

Mobil: Sesli arama, sesli mesajlaşma, mobil ortamlarda ses ile çeviri hizmeti alma, ses ile harita (map) uygulamaları kullanma

Medya ve müşteri hizmetleri: Röportaj, basın toplantısı ve lansman gibi açıklamaların yazıya dönüştürmesi veya faklı dillere çevrilmesi; call center hizmeti alma, call center destek sistemleri sunma, ses verisi ile müşteri tanımlama, sesli soru-cevap formları ve çözümler sunma, CRM hizmetleri

Hukuk ve sağlık sektörü: Tutanak, ilam benzeri hukuki kayıtları sesli okumalar ile dokümante etme, sağlık teşhislerinin ve raporlarının sesli kayıt ile dokümana dönüştürülmesi.

Askeri ve gizli servisler: askeri ve kamusal güvenlik adına ulusal ve uluslararası ses tanıma ve konuşma dinlemeleri yapma, anahtar kelime ve kimlikler üzerinde raporlama ve veritabanı oluşturma.

Bu teknolojinin  getirdiği yenilikler ve ücretsiz yazılım kaynakları hakkında bir başka yazımı bu linkten okuyabilirisiniz. Konuşmayı tanıma teknolojisi 2.yazı


En Popüler Lisanslı Ürünler


Microsoft Windows Speech Recognition: Windows işletim sistemini sesle komuta etme (speech recognition) yazılımıdır ve 6 dil şeçeneği bulunmaktadir, İngilizce’de oldukça başarılıdır.
http://www.microsoft.com/enable/products/windowsvista/speech.aspx

Dragon Naturally Speaking Pro: "Nuance Communications" firmasına ait,  konuşmayı yazıya çevirme (turn talk ınto text) teknolojisi yazılımıdır. En popüler lisanslı üründür, Pc ve Mac versiyonları bulunmaktadır, İngilizce ana dil olmak üzere 6 dil seçeneği vardır.
http://www.nuance.com/dragon/index.htm

E-Speaking: Microsoft .Net altyapısını kullanan başarılı bir ses ile PC yönetme yazılımıdır.
http://www.e-speaking.com/

Talking Deskop: Popüler ve lisanslı ürün olarak yüksek başarı gösteren sesli yönetim yazılımıdır.(Abasoft license)
http://www.talkingdesktop.com/index.htm

SpeechMagic: Dünya medikal sektöründe yıllardır yoğun olarak kullanılan bir yazılımdır.
http://www.myspeech.com/index.asp?id=506

konuşmayı tanımlama algoritmasının temel grafik düzeni



Konuşmayı Tanıma Teknolojisinin İşlevselliği


Konuşmayı tanıma teknolojisi, birçok bilim disiplinin ortaklaşa çalışmasının ürünüdür. Bu bağlamda, yapay zekâ (artificial ıntelligence), makine öğrenmesi (machine learning), matematik, kavrama (cognition) ve dil bilimi (linguistics) gibi farklı disiplinlerin iç içe geçmesi ile oluşan bir bilim alanıdır. Bu teknolojinin bilimsel olarak  ilerlemesinin yanında, elektroniğin ve donanımın (mikrofon, ses kartı, işlemci hızı) son yıllardaki  kazandığı büyük gelişme işlevselliğini arttırmıştır. Diğer yandan yerel dil ve ses özelliklerini biriktiren ve internet veri ağını kullanan Dağınık Konuşma Tanıma (DKT) ile başarı oranı her geçen gün optimize edilmektedir.

Konuşmayı tanıma teknolojisi, fiziksel temas kullanmadan doğal iletişim aracımız dil ile makine-insan arası iletişimi amaçlayan çok önemli bir teknolojidir. (speech recognition – speech to text – voice dictation) Yazılım ve uygulamaların bir kısmı yukarıdaki tüm özellikleri desteklerken, bir kısmı ise tek uygulama (sesli arama) özelliği gösterebilmektedir. Teknoloji-bilişim ile insanın gündelik pratiği arasındaki son engelin kalkması demek olan bu teknoloji, aynı zamanda insan sesinin tanımlanmasındaki fizik-elektronik handikaplar nedeniyle en zor işlevsel teknoloji sahalarından biridir. 

1950 yıllardan beri, savaş sonrası fütüristik beklentiler ile üzerine çalışılan insan sesini tanıma ve dönüştürme faaliyetleri, uzun yıllar içinde büyük gelişim ve işlevsellik kazanmasına rağmen ana diller (İngilizce, Almanca, Fransızca) dışında, karmaşık yapısından dolayı kitlesel kullanım alanı tam olarak bulamamaktadır. 

Türkçe bağlamında konuşmayı tanıma teknolojisi, maalesef henüz kullanılır seviyeye ulaşamamıştır.

Ahmet Usta

Kaynakça:

Ses Kontrollü Web Tarayıcı - Hüseyin Çakır, Bekir Okutan – Bilişim Teknolojileri Dergisi Ocak 2011
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_speech_recognition_software#External_links
http://voice-recognition-software-review.toptenreviews.com/voice-recognition-software-dictation-test.html
http://www.google.com/intl/tr/insidesearch/features/voicesearch/index-chrome.html


5 Mart 2013

Sosyal Medya, Facebook Ve Varoluş Pratikleri


Facebook 

İnsanlar, Facebook’ta emek harcadılar. Facebook timeline üzerinde insanların hikayeleri akıyor.

Facebook'ta güzel günlerimizi paylaştık: Yurt içi ve dışı tatiller, okul anıları, doğum günleri, partiler, evlilikler tarçınlı kekler, şanslı kedi resimleri vs. Aynı dönmelerde kimsenin bilmediği maddi zorluklarımız, hastalıklar ve acılarımızda oldu, belki de ölümler ama çok az insan acılarını ve kayıplarını online dünyada paylaştı!

Hep güzel resimler, videolar ve “anlamlı sözler” ile dolu ileti paylaşımlarımız oldu ve olacak. Zaman zaman hamaset koyan yazılar ve resimler ama olsun, bizler Facebook'da çok emek verdik.

“Söz uçar, yazı kalır”dan, "offline yaşam toprak olur, online yaşam baki kalır” idrakine geçiyoruz veya çoktan geçtik.


Görünmek istediğimiz


Çoğumuz Facebook ağına, yüzlerimizi yükledik. Birçoğumuz, “görünmek istediği” yüzünü; bir kısmımız inadına “gerçek yüzünü” bu sosyal medya ağında paylaştı. Belli bir kesim ise, online yaşam ve Face’se hiç yüz vermedi. Başka birileri ise, yüzlerini gizledi ama "kaçamak işler" için face-i diyarı kullandı. Sonuçta internet kullanan hiç kimse, Facebook mecrasını görmezden gelemedi…

"Onaylanmak"


Facebook ya da genel olarak dijital dünya bize, haset ve şükranlarımızı kimseye zarar vermeden yaşama olanağını verdi. Ve biz her kim olursak olalım, çoğunlukla  “sadece onaylanmak”  isteriz. Ve Facebook, Hepimizin hikâyesini onaylıyor.

Ve biz gideceğiz, siber dünyada izlerimiz kalacak, sanırım…

26 Şubat 2013

Domain, URL, İndeks, Link, Permalink, SEO Nedir?

 

Domain (Alan Adı) Nedir?

Domain (alan adı) web sitenizin, internet ortamındaki IP numaralarının kelimelere göre biçimlenmiş sunumudur. Google başta olmak üzere arama robotları için, sitenizin URL tanımlarının ve ulaşımının hatasız olması gerekir. URL, sitenizin alan adından sonra gelen alt sayfaların bağlantı bilgilerini de içerir.

 

URL Nedir?

URL, İngilizce Uniform Resource Locator kelimelerinin baş harflerinden oluşan kısaltılmış bir tanımdır.  Web ortamına sunulmuş her dökümanın kendine ait ve tek bir URL’si, yani adresi vardır. URL’yi Türkçe'ye “özgün kaynak adresi” olarak çevirebiliriz. Örneğin, “http://www.beyazperde.com” biçiminde yazılmış bir web adresi, URL’dir. 

URL, üç bölümden oluşur:

1-Protokol, yani internet ortamındaki dosyalara ulaşmak için kullandığımız kanal (http://, ftp://)
2-Domain yani alan adı, protokolden sonra gelen site ismi (www.beyazperde.com)
3-Dosya yolu uzantısı, alan adından sonra gelen döküman kaynağının ismi (http://www.beyazperde.com/filmler/vizyondakiler/en-iyi-filmleri/kullanici-puani/ )

İndeks Nedir?

Arama motoru robotlarının (bot) web ortamında dolaşması sonucu sitenize ulaşmasına ve tanımasına "indeksleme" denir. Siteniz yayına girdiğinde, site haritası ve url gönderimi ile sitenizi arama robotlarına tanıtabilirsiniz. Otomatik site haritası gönderimini şu yazımdaki bilgilerle yapabilirsiniz
Arama motorları ve dizinler

Her sitenin sadece kendine ait URL sahibi olması, arama botları tarafından tam olarak fark edilmesini sağlamaz. Anlamsız dosya yolu isimleri, arama robotları tarafından, “tanımsız yada spam içerik” olarak değerlendirilmenize sebep olabilir.

Arama motorları, kullanıcı arama sorgusu yaptığında ilk önce domain ve URL dosya yolu üzerinden arama sonucu listesi bildirir. Bu nedenle dosya yolu adlarını belirlerken, hedef kitlenizin arama sorgusu ihtiyaçlarını göz önünde bulundurmalı ve buna göre URL ve site haritası oluşturmalısınız. Anlaşılır, kısa ve özgün URL isimleri, arama botları indekslemesinde öncelik kazanır.

Permalink Nedir?

Permanent link yada permalink, kalıcı ve değişmeyecek link (bağlantı) demektir. Çok sayıda içerik sunan haber, weblog ve sosyal medya siteleri için permalinkler, arama motoru optimizasyonu yani SEO (Search Engine Optimization) için gereklidir. Tanımlanmış dosya uzantısı olarak permalink (kalıcı bağlantı), hem arama botlarına sitenizin içeriğini indekslemede kolaylık sağlar, hem de site takipçilerinize içeriğiniz hakkında daha doğru bilgi verir.

Permalink’lerinizin (kalıcı bağlantı) kısa ve açık ifadeler içermesine, dikkat ediniz. Örnek: (http://sosyalmedya.co/facebook-twitter-klavye-kisayollari/)

“http://sosyalmedyamacerasi.blogspot.com/2012/-false-3456-dfdfgds.html gibi kullanıcıyı bilgilendirmeyen, arama botlarını indekslemede zorlayan otomatik kalıcı bağlantılar oluşturmayın.

Permalinkler arama motorları tarafından indekslendikten sonra değiştirilirse ise, bot/arama robotu eski permalinki tekrar ziyaret edeceği için sorgu hatası (404: sayfa bulanamıyor uyarısı) verecektir. Bu nedenle içeriklerinizi post etmeden/sunucuya göndermenden önce permalinklerinin doğu ve anlaşır, seo uyumlu olmasına dikkat ediniz. Eğer bir içeriğiniz tanımsız bir kalıcı bağlantı üzerinden sorgulanıp yüksek hit (tıklama) almış ise, var olan indeksi koruyup, permalink düzenlemesi yapmayınız.


Ahmet Usta

23 Şubat 2013

Hacktivizm: Anonymous, Red Hack, Cyber-Warrior


Siber Saldırı


Dünyadaki tüm bilgilerin hızla sayısallaşıp, dijitalize edildiği bugünün ve geleceğin dünyası, “siber dünya” içinde gerçekleşecektir. İkincil yaşam (second life) ya da siber dünyanın artık gündelik yaşam pratiklerimize entegrasyonu ve mobilitesi yüksek oranda tamamlanmak üzeredir. Tarih boyunca devam eden mücadele kavramı, artık “Siber mücadele” adı altında farklı eylemlerle devam ediyor ve edecek. Devletler, kurumlar ve büyük şirketler, düzenlerini ve devamlılıklarını koruyabilmek için siber kontrol, sansür ve filtreleme faaliyetleri uygulamaktadırlar.
Ülkemizde uygulanan yurtiçi siber mücadelenin, şimdilik hukuki altyapısı 5651 sayılı bilişim kanunudur. Ülkemizde kamusal düzenin devamlılığı adına yapılan bilişim-internet hukuk kararları, maalesef “insan hakları” tartışmalarını beraberinde getiren; sansür, port kapatma ve filtreleme benzeri uygulamalar olmaktadır. 5651 Sayılı kanunun içeriği ve uygulamaları hakkında,  5651 sayılı kanun, internet ve özgürlük isimli yazımı  okuyabilirsiniz. 

Hacktivizm


Hacktivist hareketin temeli, devlet ve şirketlere karşı siber muhalif eylemler yapmaktır. Karmaşık yapıdaki hacktivist hareketlerin tek kuralı, “bilgi herkesindir ve kamusal olmalıdır” ilkesidir. Hacktivizm, beyaz ve siyah hacker eylemlerinden farklı olarak ideolojik bir temel ve meşruluk amacı taşır. Beyaz hacker'lar kurum ve devlet adına çalışan siber koruyucular iken, siyah hacker'lar çok çeşitli olmakla birlikte bilişim suçları işleyen ve illegal maddi kazanç motivasyonu ile hareket kişilerdir. Hacktivizm adı altında birleşen kişi ve grupların, bireysel hacker eylemlerinden farkı, kamusal bir hareket ve siyasi tepki amacı taşımasıdır.

Anonymous flag

Anonymous


Anonymous (hacker bilişim grubu) hareketinin Red Hack hareketinden temel farkı, kitlesinin homojen ve global olması diyebiliriz. Anonymous üyeleri, sokak gösterilerinde dahi yüzlerini gizleyip, “V For Vandeta” ikonografisini kullandıkları için içlerinde sadece dijital aktivist  diyebileceğimiz büyük bir kitle vardır. Dijital aktivist kitle, kabaca “klavye delikanlısı” yada troll olarak hareket eden, salt muhalif olarak dijital dünyada yer alan ama kendi içlerinde genellikle ideolojik bir altyapı taşımayan birey ve kitlelerden oluşmaktadır.



Bu anlamda Anonymous hareketinin içinde, destekçi/fan olarak bulunan ve sadece dijital tepki veya saldırı gösteren ve “siber savaş ve mücadele" ortamı için çok fazla tehdit içermeyen büyük bir kalabalıktan söz edebiliriz. Bunun yanında topluluğun içinde gerçekten hacker ve yada lamer (sözde hacker) olan önemli bir kitle ise, Wikileaks ve Occupy Wall Street olaylarıyla ortak bir hareketin içinde hacktivisit olarak kamusal argümanlara sahip olarak önemli eylemler düzenlemektedirler. Anonymous kitlesi, içlerindeki beyaz hacker ile daha "sosyal demokrat" politik çizgide konumlanmaktadırlar. Bu nedenlerle, uzun vadede Anonymous hareketi, daha uzlaşmacı ve sivilleştirilmiş bir topluluk olamaya doğru evrimleşebilir, hatta muhtemel ülke lokasyonları içinde partileşebilir.


Red Hack: “Hak yiyen, hack yer!”


Red Hack, kendilerini kızıl hackerlar olarak niteleyen ve sosyalist dünya görüşünü savunan siber bir topluluktur. Red Hack hareketi mensupları beyaz veya siyah hacker olmadıklarını, kamu yararını ve işçi sınıfını destekleyen politik muhalifler olduklarını söylemektedirler. Topluluk aynı zamanda sadece dijital aktivist olarak kalmayacaklarını, reel-offline yaşam içinde de politik olarak yer alacaklarını açıklamıştır ve bu anlamda hukuk düzeleminde daha sorunlu bir topluluk olarak tanımlanmaktadır. Red Hack, Anonymous hareketi ile belli işbirlikleri olsa da ayrı bir hareket olarak sosyalist dünya görüşüyle hareket ettiklerini bildirmiştir. "toplumsal vicadanın sesi olma" misyonu ile Red Hack, ülkemizde şuanda oldukça  popüler olmuştur ve gizli veya açık binlerce destekçiye sahiptir. Grubun, adını kitlelere duyuran ve  "Hacker eylem" olarak kabul edilen en önemli eylemi, 2012 Şubat ayında Ankara Emniyet Müdürlüğü'nün internet sitesinin çökertilmesidir.

Red Hack
Red Hack, karşıtı olan hacker topluluklarının belirttiği bazı olumsuzlukları ve şüpheleri de bünyesinde barındırmaktadır. Red Hack’e getirilen temel eleştiri yasadışı bölücü örgüt ile koordinasyon halinde olduğu ve aslında yaptıkları eylemlerin hack değil, sadece yoğun siber saldırı (lamer veya craker eylem) sonrası sitelerin geçici olarak engellemesi olduğudur. 

Cyber-Warriors yada Akıncılar


Cyber-Warrior yada Akıncılar adında Türk milliyetçi-muhafazakar kimliğinde, farklı bir tepkiyle devlet ve kamusal düzen adına hizmet veren siber hacktivist topluluktur. Cyber - Warrior ve Red Hack aynı eylem biçim ve tekniklerini kullanmaktadırlar. Akıncılar, devlet organlarını ve kamusal  düzeni siber ortamda korumaya çalışan ve dahi devlet kuruluşlarına bilgi sağlayan siber aktivistlerdir. Aynı eylem biçimlerini kullanan iki karşıt topluluktan; Cyber-Warrior,  Emniyet Teşkilatından destek hatta plaket alırken; Red Hack hakkında terör örgütü şüphesi ile hukuki süreç başlatılmıştır.
Cyber-Warrior yada Akıncılar


Hukuk ve Adalet


Hukuk, adalet demek değildir. Hukuk, var olan düzenin düzenlenmesi, regüle etmesidir. Çoğunlukla adalet ve hukuk aynı şeyler değil, ayrı şeylerdir. Hukuk, düzenin devamlılığı, adalet ise vicdan ve özlemdir.

Bu anlamda Red Hack, “adaletin sesi” olmayı isterken, doğal hukukun sonucu olarak, insanların can ve mal güvenliğini tehdit eden örgüt olarak tanımlanabilir. Yine aynı siber topluluk, iddia ve eylemlerinin meşruluğu belirsiz-tartışmalı da olsa, kitleler için sosyal ve siber bir özlemin göstergesi olmuştur.

Ahmet Usta

15 Şubat 2013

Facebook Stratejileri: Sosyal Ticaret ve Sosyal Ağ Arama


Sosyal ticaret


Facebook’un kurucusu Zuckerberg yakın dönemde yaptığı bir açıklamada “Sanırım, bir sonraki büyük patlama sosyal ticaret alanında olacak” demişti. Facebook ekibi, kurucusunun söylemine uygun stratejiler ile çalışmalarını sürdürüyor. “Sosyal ticaret” yani İngilizce karşılığı ile social commerce, sosyal medya ağları ile e-ticaret faaliyetlerinin bütünleşmesi, birleşmesi anlamına geliyor.


Facebook "want" butonu


Facebook “Want” butonu ile sosyal medya ve E-ticareti entegre etmeyi amaçlıyor.


Facebook, 2012 yılında “want” butonunu test ettiğini açıkladı. Bu haber tüm dünyada e-ticaret ve sosyal medyanın entegrasyonu için büyük bir gelişme olarak kabul ediliyor. Test sürecinin sonucunda “want” butonu ile sayfasını beğendiğiniz (like) firmanın ürününü Facebook üzerinden alabileceğiniz söyleniyor. Halen test sürecinde olan “want” botunu için Amerika lokasyonunda bazı niş markalara (Victoria's Secret, Michael Kors, Smith Optics) hizmet verilmeye başlandı. Henüz “want” uygulamasının, satın alma faaliyetindeki olası etkinliği ve teknik şartları netleşmiş değil.

Want butonunu kullanan bazı firmalar


Sosyal medya sektörel önemini ispat edecek mi?


“Sosyal ticaret” ile kurumların sosyal medyaya karşı takındıkları şüpheci yaklaşım azalacak görünüyor. Sosyal medyanın doğrudan satış değil, pazarlama faaliyeti içermesini yetersiz bulan şirketler, e-ticaret ile entegre pazarlama faaliyetlerini büyük bir istek ile karşılayacaklardır. “Like”– beğen butonun, sahte takipçi ve etkileşimsizlik gibi nedenlerle işlevsiz kalan yapısından dolayı “want”- iste botunu ile firmalar, ürün ve hizmetlerine dair kitle üzerinden daha rasyonel veri ve dönüşüm alabilecekler. Uygulamanın test sürecinde elde edilecek feedback (geribildirim), çok yakın zamanda firmaların, e-ticaret ve sosyal medya kullanımlarını belirleyecek veriler sunacaktır. 

Test sürecinde devam eden bir başka çalışma ise, "collect"-biriktirme butonu. Yaptığınız ürün seçimlerini, my collection-biriktirdiklerim adı altında listeleyebiliyorsunuz. Henüz Facebook “Buy”- satın al butonu hakkında resmi bir açıklama yapılmadı ama güvenlik e-ticaret sertifikasyon anlaşmaları sonrasında bu son aşamanın da açıklanması bekleniyor.

Facebook e-ticaret örneği: Victoria's Secret


Facebook üçlüsü hala gelmedi (read-listened-watched)


Facebook Developers 2011’de,  “like” butonunun kaldırıp,  “read” (okundu), “listened” (dinlendi), “watched” (izlendi) biçimine üçlü bir yapı sunacağını açıklamıştı. Fakat geçen süre içerisinde, belirtilen üçlü etkileşim butonu test aşaması tamamlanıp, kitlelere sunulamadı.

Sosyal medya üzerindeki liderliğini devam ettirse de kullanıcı penetrasyonunda duraklama yaşayan Facebook’un, bu üçlü etkileşim modülünü devreye sokup, Twitter, Google+ ve Pinterest’in yükselişine cevap vermesi bekleniyor.


Facebook Graph Search - Sosyal Ağ Araması


Facebook tarafından Ocak 2013’te açıklanan, Graph Search – Sosyal Ağ Araması beta sürümü, online dünyada büyük bir ilgi ve beklenti ile karşılandı. Sosyal ağ aramanın, Google’ın önderliğindeki kelime bazlı arama motorlarının eksik yanlarını tamamlayacağı, hatta semantik yapıyla birlikte, uzun vadede görsel tabanlı olması nedeniyle daha çok tercih edileceğini düşünülüyor. Sosyal ağ arama ile ilgili yazım için tıklayınız


Facebook, sosyal ağ aramsı sunumundan kesit!


2012’deki Face’in gerçek yüzü


Facebook, mali kazanç hedefiyle 2012’de bir takım mikro uygulamalar deneyip, başarısız olmuştu. Özellikle, ücretli paylaşımı öne çıkarma ve mesaj gibi hizmetler, hem kullanıcı tarafında ilgi görmedi hem de medyaya olan güveni zedeledi.


Facebook ve online güvenlik


Şirket, güvenlik alanında da bir dizi önem üzerine çalışıyor. Facebook, gittikçe artan ghost monitoring ve trojan yazılımlar nedeniyle, sosyal ağda kullanıcılarının bilişim güvenliğini korumakta zorlanıyor. Şirket, güvenlik açıklarıyla mücadele etmek için, dünyaca ünlü bilişim güvenlik firmalarıyla (Microsoft, Symantec, McAfee) ortaklaşa online güvenlik uygulamaları sunmaya başladı. Facebook; Microsoft, Symantec, McAfee gibi firmaların elinde bulanan zararlı URl veritabanı bilgilerini de kendisine ait, Blacklist system ile birleştirerek ağ güvenliğini optimize ediyor. 
Facebook: Like&Want&Comment&Share


Şirket, güvenlik sorunun çözümü için yaptığı ortak çalışmalarla, e-ticaret entegrasyonu öncesi “sosyal ağ güvenliğini” en yüksek noktaya çıkaracağını açıkladı. Şirket açıklamaları doğrultusunda, test sürecindeki uygulamaların bir kısmının, 2013’de devreye girmesi bekleniyor.

Bakalım, göreceğiz :))


Ahmet Usta



8 Şubat 2013

CM101MMXI Fundamentals



Cem Yılmaz Fenomeni


Tür: Komedi, Show


Türk sinemasında bir ilk: Sinema olamayan sinema filmi gösterimi!


Evet, dünya sinemasında belki de daha önce olmayan bir şey oldu. Ticari gösterim ağında, “sinema üretimi olmayan dijital bir gösteri” sinema salonlarında gösteriliyor. Beklenti ve ihtiyaç yaratmış bir komedyen olarak Cem Yılmaz ürünü dijital stand-up gösterimi, 2 hafta içinde 3,5 milyon izleyiciye ulaştı. Sanırım, 15 günlük süreçte, dijitalize edilmiş bir Show’un yüksek seyirci kitlesine ulaşması, dünya genelinde iletişim-dijital medya vakasıdır.




Yazıda Cem Yılmaz’ın esprileri nakledilmeyecek çünkü!


Kural 1: Bir Cem Yılmaz esprisini veya anekdotunu anlatmaya veya mizansen olarak canlandırmaya kalkar iseniz, çoğunlukla başarısız olursunuz. Bunun temel sebepleri basittir. İlk önce dil, doğası gereği ikincil aktarımda sınırlanma yaşar, daha önemli engel ise Yılmaz’ın kişisel artikülasyon ve gramer yapısındaki biricikliği nedeniyle taklidi/yeniden üretimi çok zordur. Böyle bir girişimde bulunur isem şayet, esprinin yada anekdotun ironi ve nüansları kaybolacak, ortaya kaba bir mizah çıkacaktır, bu da mesajımın kitle-birey tarafından sığ-klişe algılanmasına, hatta  iletişim kirliliğine sebep verebilir.
Fundamentals  3.1.13


Yeni bir sinema türü: Komedi-Show


Yılmaz’ın gösterimi ile komedi-show diye yeni bir sinema alt türü ya da gösterim türü başlayacak diyebilir miyiz? Fundamentals’ın yakaladığı ticari başarı, diğer yapımcıları ve komedyenleri de harekete geçirecektir ama Yılmaz’ın mizahi gücüne yakın bir performans göstermek yoğun emek ve beceri istiyor. Sanırım, bu yeni türün, üretim ekonomisi olarak, tv prodüksiyonu standartında ucuz ve kolay teknik altyapı kullanması, çok sayıda kötü örneği sinema salonlarına taşıyabilir. Yükselen sinema prodüksiyonları maliyetlerine karşı kolaycı bir akım başlayabilir. Umarım böyle bir altyapı ve sektör oluşmaz ve “sinematografi” kelimesi en azından tanım olarak sinema salonlarında çıtasını kaybetmez.

Cümlelerinin içinde yarattığı ara cümleler


Psikanalizin dilini kullanmadan, spontane şekilde cinselliğin ve gündelik hayatın psiko-analizini yaparken Cem Yılmaz, hiçbir zaman kolaycı bir entektüaliteye ve sosyolojik genellemelere sırtını yaslamıyor. Cümlelerinin sonlarında ve başlarında yarattığı ara cümlecikler ile Alman üstadın “Bu dâhil tüm genellemeler yanlıştır” düsturunu, komiklik değil, mizah yapmak için ilke edinmiş görünüyor.
Cem Yılmaz

Fundamentals - Temellerimiz


Analog iletişimden dijital medyalara geçişteki hızı vurgulayan Yılmaz, bir mizahçı olarak bence belli bir Ariflik örneği sunarak, gelecekte, bizlerin yaşamda domine edecek temel unsurun artan mobilite ve hızı olacağının altını çiziyor.

Yılmaz, gündelik yaşamda performans sunumlarını ve oyun hallerini, Pişekar olarak toplayıp, nadasa bırakmaya devam ediyor, sonra ekip,  seyirciye sunmaya devam edecek. Bu anlamda, Yılmaz için yaşadığı habitatın önemi yok,  mizah üretmesi için yaşam alanında bir-iki insanın yaşaması yeterli görünüyor.




Bence, hepimizin toplumsal hayatına, sirayet eden eziklik ve böbürlenme arasındaki sarkaç Cem Yılmaz’ın mizah üretimi için temel enerji kaynağıdır. Toefl almış Türk turistin, pasaport memuruna kendini Anglosakson şive ile kanıtlamya çalışması yada mobil iletişimde kimliğini ortaya koymak için Twitter mecrasında sabah “işteyim, sıkılıyorum yaaaa”  akşamda “Pargalı bu hatayı yapmayacaktı amaaa” diye atılan tweetler üzerinden kendimizi ifade etmemizin temellerini inceliyor. Yılmaz, kadın-erkek ilişkilerindeki gerçek ve klişe birlikteliğinin içinde parlak zekasıyla, hala söylenecek sözü olan popüler Meddahımızdır.

Var ise bir ana fikir!


Fundamentals’ın tek kişilik sinema gösteriminden, bir film izlercesine alınabilecek mesaj ise, ”Eh Türk insanı; kendinize, emeğinize ve halinize acı yada komik sahip çıkın” olabilir.

Biz, fena halde birbirimize benzeriz!

Ulusal mizahçımız, 2. Dünya savaşı sonrasındaki buhranlar içinde varoluşçuluğun yertsiz-yurtsuz sesi Albert Camus‘un dediğini farklı bir vehçede söylüyor “Ne olursa olsun, kendine sahip çık”

Ahmet Usta