Man Of Steel
Yönetmen: Zack Snyder, Yapım
: Christopher Nolan, Senaryo: David
S. Goyer, Christopher Nolan
Oyuncular: Henry Cavill, Amy Adams, Michael Shannon, Russell Crowe, Kevin Costner
Tür: Fantastik – Macera, Süre: 2 saat 20 dakika
Önsöz: Bu film, Superman hayranları içindir.
Superman, Amerikan yaşam biçiminin tipik bir örneği olarak standartlaştırılmış
süper kahramandır. Karanlığın değil ışığın, dünyanın değil daha çok
Amerika’nın koyucusu kahramandır ama adı
üzerinde kusursuza yakın, süper adamdır…
Man Of Steel - 2013 |
Kal-El
Yeniden çevrim hikayesi olarak gelişkin bir senaryo ile karşı karşıyayız ve kahramanımız daha çok gerçek ismi, Kal-El ile belirtiliyor. Kal,
babası Jor-El ve annesi Lara tarafından yok olmak üzere olan Kripton
gezegeninden kurtulması için bir roket ile Dünya'ya gönderilir.
Supermanın yani Kal-El’in babası, Kripton gezegeninden Jor-El (Russell Crowe) olarak perde yansıyor. Filmin ilk çeyrek bölümünde Baba El, supermanın doğumu ve kripton gezegenin çöküşünü anlatan “kahramanın babası” olarak beliriyor. Hemen aklıma ilk filmdeki (1978) kısa ve etkileyici baba El rolündeki Marlon Brando geliyor ama aynı performansı Crowe’dan beklemek tabi ki naiflik olur.
Supermanın yani Kal-El’in babası, Kripton gezegeninden Jor-El (Russell Crowe) olarak perde yansıyor. Filmin ilk çeyrek bölümünde Baba El, supermanın doğumu ve kripton gezegenin çöküşünü anlatan “kahramanın babası” olarak beliriyor. Hemen aklıma ilk filmdeki (1978) kısa ve etkileyici baba El rolündeki Marlon Brando geliyor ama aynı performansı Crowe’dan beklemek tabi ki naiflik olur.
Kal-El (Henry Cavill) kripton gezegeninin doğal yollardan üremiş ilk bebeğidir. Baba El, Kripton gezegenin üst
düzey bilim adamlarından biridir ve yok olacak gezegenini yaşatmak için doğal
yollardan olan çocuğuna Kripton ırkının yaşamsal bileşimini yükler. Kripton gezegenin çöküşü bu bağlamda A. Huxley’in “Cesur Yeni
Dünyası”nın sonu gibidir. Doğal olmayan yollardan üreyen ve
koloni sistemi ile yaşayan Kripton gezegeni halkı, kötü yönetim ile
kaynaklarını tüketmiş ve kendi sonunu getirmiştir.
Kötü adam General Zod ve Pentegon ile eş güdümlü Superman
General Zod, Superman'ın dünyadaki en büyük düşmanı olacaktır. General Zod, Kripron gezegenin generalidir ve Baba El ile birlikte gezegenini kurtarmak ister ama asker olduğu için kanlı müdahale istemektedir, baba El ile ters
düşerler. Genaral Zod ve adamları bir nevi cunta yaparlar ama Kripton
konseyi daha sonra tekrar yönetime el koyar, Zod ve adamlarını cezalandırır. Gezegenin infilak
etmesi sonucu kurtulan Zod ve adamları, dünyaya gönderilen Superman'ın izini
sürerler. General Zod, dünyada tekrar
Kripton ırkını yaşatmak istemektedir ve bunun için Kal-El’in ölü de olsa
bedenine ihtiyacı vardır ama yarı dünyalı olan Superman buna tabi ki karşı
çıkacaktır.
Man Of Steel - Kolaj |
General Zod, asker olarak evrimden beslenir diliyle "güçlü halkıdır ve kötülük mubahtır" diyerek askeri veraset diktası ile hareket ederken; dünya için zaten gerekli kahraman olan Kal-El, temsili demokrasinin Amerikan sistemindeki sözcüsü gibi durmaktadır. Zaten Kal-El kimlik olarak
ortaya çıkıp, süper güçlerini devreye soktuğunda hemen, Amerikan Air Force
üzerinden yetkililere seslenir, Pentegon ile uyumlu çalışacaktır, ne olsa kendisi
de doğma büyüme Kansas’lıdır, oraların çocuğudur.
Uzaylı insan yavrusunun Superman olduğunu öğrenmesi
Özel bir
makine ile dünyaya gönderilen Kal, Kansas'da Smallvile kasabası yakınlarına düşer, Onu Jonathan ve
Martha Kent isimli çiftçi ailesi bulur
ve ona Clark ismini vererek kendi çocukları gibi yetiştirirler. Bizim Superman, aslında modern tarımla geçimini sağlayan taşralı Amerikan ailesinin
seçilmiş ama seçeresi bilinmeyen çocuğu olarak büyümeye, sosyalleşmeye başlar. Kal-El, dünyalı babası Jonathan
Kent’den (Kevin Costner) özel bir cisimle uzaydan geldiğini ve fiziksel köklerinin
güneş sistemi dışından olduğunu öğrenir, zaten garip çocuktur, "bu işte bir
hinlik var" diye kolu komşu herkes şüphelenmektedir, komşuların korktuğu başlarına gelir.
Kal-El ergen olarak “hiç birimizin hayır diyemeyeceği” bir gençlik trajedisiyle karşı karşıya kalır. Bu tam bir “Amerikan rüyası trajedi” hoş bir çiledir! El, ya sıradan Kansas’lı bir vatandaş olarak yaşayacaktır yada fiziksel üstünlüklerini dünyanın geleceği için kullanacak ve süper kahraman olacaktır, kim süper kahraman olmak istemez ki!
Kal-El ergen olarak “hiç birimizin hayır diyemeyeceği” bir gençlik trajedisiyle karşı karşıya kalır. Bu tam bir “Amerikan rüyası trajedi” hoş bir çiledir! El, ya sıradan Kansas’lı bir vatandaş olarak yaşayacaktır yada fiziksel üstünlüklerini dünyanın geleceği için kullanacak ve süper kahraman olacaktır, kim süper kahraman olmak istemez ki!
Superman’in aşkı Lois Lane
Superman, tuttuğunu koparan
Pulitzer ödüllü gazeteci Lois’e ilk görüldüğü anda vurulmuştur. Ama hem bir erkek, hem de süper kahraman olarak hemen kıza açılamaz, “kanka
seviyosan git konuş bence” diyecek dünyalı ve fani arkadaşlarıda yoktur Kal-El’in.
Superman ismini ona veren Lois Lane'dir. Bir sürü macera ve fedakarlık sonunda filmin son bölümünde Superman, Lois’i beklenen hararetle öper, sarmalar. Lois, yanılsamadaki kadın misali, “öpücüğü verdik, arzu nesnesi olmak bitti mi?” endişesi ile “ilk öpücükten sonra hiçbir şey eskisi gibi olmaz derler” deyince; Superman bir Kripton'lu olarak lafı gediğine koyar, “O dediğin, dünyalı erkekler için geçerli”. Kısacası, Superman öyle bir hal almıştır ki, arzu nesnesine karşı dürtüsel heyecanı hiç azalmıyor, tükenmiyor, kripton taşı dışında hiçbir şey ateşini söndürmüyordur.
Superman ismini ona veren Lois Lane'dir. Bir sürü macera ve fedakarlık sonunda filmin son bölümünde Superman, Lois’i beklenen hararetle öper, sarmalar. Lois, yanılsamadaki kadın misali, “öpücüğü verdik, arzu nesnesi olmak bitti mi?” endişesi ile “ilk öpücükten sonra hiçbir şey eskisi gibi olmaz derler” deyince; Superman bir Kripton'lu olarak lafı gediğine koyar, “O dediğin, dünyalı erkekler için geçerli”. Kısacası, Superman öyle bir hal almıştır ki, arzu nesnesine karşı dürtüsel heyecanı hiç azalmıyor, tükenmiyor, kripton taşı dışında hiçbir şey ateşini söndürmüyordur.
Clark Kent ve Lois Lane |
Man of Steel’de Nolan Etkisi ve Anlatım Dili
Son 10 yılın popüler sinemasında, kalbur üstü filmleri ve kardeşi ile
birlikte yazdığı senaryolarıyla dikkat çeken Christopher Nolan, ilk büyük çıkışını ters
kurgu tekniği ile bellek ve geçmişin
izleri teması üzerinde kurduğu ve de büyük
yankı uyandıran Akıl Defteri - Memento filmi ile 2001 senesinde yapmıştı. Daha sonra Nolan kendisi ile
özdeşleşecek, ticari ve izleyici beğenisi üzerinden büyük başarı elde eden
Batman serisini yönetti. 2005 yılında
Batman'i sinemaya uyarlayarak "Batman Başlıyor - Batman Begins"'i
çekti. Nolan devamında 2008 yılında ise Batman Begins'in devam filmi "The
Dark Knight - Kara Şövalye" filmini çevirdi.
Nolan, 2010 yılında
Inception filmini yönetti. Inception rüya ve bilinçdışı arasındaki ilişkiyi; hem özgün
hem de aksiyoner boyutta işleyen bir film olarak hem çok ses getirdi, hem de
özgün film üretimi konusunda sıkışmış Amerikan popüler sinemasına kült bir film
armağan vermiş oldu. Inception ile ustalığını ve yönetmenlik marifetini artık
herkese kabul ettiren Nolan, son olarak 2012 yılında Batman üçleme
serisinin son filmi olan "The Dark Knight Rises - Kara Şövalye Yükseliyor"
filmini çekti. Film beğeni ve finansal açısından büyük başarıya imza attı.
Batman hikayesinin, muğlak ve kara film (film noir) estetiğine yakın biçim ve içeriğini derinleştiren Nolan,
aynı gelişimi ne yazık ki Superman’da göstermemiş. Nolan’ın Superman filminin
rejiye el atmamış olmasında, yönetmenlik açısından haklı gerekçeler bulmak
mümkün, sonuçta Superman çok daha sığ, net ve klişeler üzerine kurulu bir
Amerikan süper kahraman mitidir ve yönetmene sinematografik anlamda pek üretim ve değişiklik hakkı verecek bir konsept değildir.
Superman hikayesinin daha net ve Ortodoks yapısı nedeniyle Nolan, daha çok ortak senaryo yazarı ve yapımcı olarak filmde görev almış ve hikayenin senaryo olarak derinleşmesinde, özellikle ilk bölümde, büyük katkı sağlamış ve başarılı olmuş. Yapımcı olarak ise, filmin sonlarına doğru biraz zıvanadan çıkan aksiyon-super kahraman ve dijital görsel efekt karmasını başarılı ile koordine etmiş.
Superman hikayesinin daha net ve Ortodoks yapısı nedeniyle Nolan, daha çok ortak senaryo yazarı ve yapımcı olarak filmde görev almış ve hikayenin senaryo olarak derinleşmesinde, özellikle ilk bölümde, büyük katkı sağlamış ve başarılı olmuş. Yapımcı olarak ise, filmin sonlarına doğru biraz zıvanadan çıkan aksiyon-super kahraman ve dijital görsel efekt karmasını başarılı ile koordine etmiş.
Man Of Steel - Poster |
Dünyalı ve uzaylı baba, ergen
olarak "kendini gerçekleştirme" ve görünür olma noktasında, daha önceki Superman
filmlerinde olmayan derinliği senaryoya taşıyan Nolan, tabi ki belli
noktada “Beyaz yakalı Amerikan milliyetçiliği” mitini destekler klişeleri
kullanmak zorunda kalmış ve janrın klişelerini mümkün mertebe senaryoya yansıtmış.
Yönetmen Zack Snyder ise, 3.
Boyutlu izleme olarak seyirciye pek de bir şey vermeyen aksiyon-bilim kurgu efektleri sahnelerinde, belli yerlerde abartıya kaçsa dahi genel olarak türün
şartlarını yerinde kullanmış. Filmde, senaryo dışında ekstra bir yönetmenlik
becerisi görünmüyor. Bunda süper kahraman ve fantastik sinema türünün yönetmenlik açısından üreticiyi, popüler anlamda sınırlayan yapısının etkisi çok büyük. Filmin
genel hikaye kurgusu, filmin sonunda başarılı biçimde bağlanıyor ve çember
yeni devam filmlerine hazır olarak tamamlanıyor.
Superman rehabilite oluyor
Çocukluk ve ergenlik döneminde güçlerini
gizlemek zorunda kalan, iş hayatı konusunda tam olarak yerini bulamayan Superman, bulduğu
aşkının,
Lois'in peşiden gidiyor. Ve Daily Planet gazetesine muhabir
olarak giriyor, yani gazeteci Clark Kent oluyor aşkına öykünerek. Clark Kent olarak kendine sosyal kimlik
konumlandıran Superman, gözlük takıyor, ceket giyiyor, kravat takıyor. Superman
artık medenidir. Ve medeniyeti korumak, kravatı ile artık ona düşmektedir.
Çocukluğumdaki Superman, Üstün İnsan ve Hayallerim
Superman serisinin ilk filmi 1978 yılında çekilmişti ve Christopher Reeve Superman'ı canlandırmış, çok beğenilmişti. "80'li yılların çocuğu olarak" bir numaralı kahramanım olan Superman filmleri içinde özellikle "Superman 3" filmi benim için başyapıttı ve filmdeki siyahi aktör - komedyen Richard
Pryor unutulmaz bir karakterdi. O zamanlar hemen büyüsem de teknoloji
gelişse ve Superman daha rahat uçsa, hareket etse, uçana da kaçana da gerine gerine bir şeyler yapsa, diyordum.
Superman filmleri - Christopher Reeve |
Hayallerim gerçek oldu, hayat da
değil ama Hollywood kapsamında! Görsel dijital teknolojinin hızla gelişmesi; compositing, matte painting, layer blending ve Motion data işlemlerinin akıl almaz hızı ve kullanım kolaylığı artık bende doyma ve fazlalık duygusu-algısı uyandırmaya başladı!
Teknoloji o kadar hızlı gelişti ki, zaten süper güçleri olan kahramanımız son filmde, artık ne yapacağını şaşırıyor! Bu noktada, sanki fantastik sinema anlatımları için teknoloji fazla gelişmiş durumda ve "görmemişin ışın kılıcı olmuş tutmuş, nereye sokacağını şaşırmış" noktasına varıyor. Son Superman filmi ‘Man of Steel’in yönetmeni Zack Snyder, ikinci devam filminde Superman’e Batman’in katılacağını açıkladı. Karanlık ve insani Batman ile aydınlık ve süper güçlere sahip Superman ortaklığında ve düşmanlığında ortaya çıkacak anlatım, tabi ki ilk önce senaryonun özgünlüğüne bağlı olarak şimdiden büyük bir merak konusu oldu Serinin ikinci filminin 2015'te gösterime girmesi bekleniyor.
Teknoloji o kadar hızlı gelişti ki, zaten süper güçleri olan kahramanımız son filmde, artık ne yapacağını şaşırıyor! Bu noktada, sanki fantastik sinema anlatımları için teknoloji fazla gelişmiş durumda ve "görmemişin ışın kılıcı olmuş tutmuş, nereye sokacağını şaşırmış" noktasına varıyor. Son Superman filmi ‘Man of Steel’in yönetmeni Zack Snyder, ikinci devam filminde Superman’e Batman’in katılacağını açıkladı. Karanlık ve insani Batman ile aydınlık ve süper güçlere sahip Superman ortaklığında ve düşmanlığında ortaya çıkacak anlatım, tabi ki ilk önce senaryonun özgünlüğüne bağlı olarak şimdiden büyük bir merak konusu oldu Serinin ikinci filminin 2015'te gösterime girmesi bekleniyor.
Amerikalı Kahramanın Fütursuzluğu
Superman 1930'lu yılların Amerika'sının
pozitivist ve ilerlemeci kafasının özlemi ve dayatması idi. Kahramanda olsa,
uzaydan da gelse, Superman ilk önce dünyalı idi, insandı ve üstün insandı. Beni ve bazılarını ona çeken şey, üstün insan olması
ve güçleri idi tabi ki ama bunun yanında emek-aşk hallerinde genel insanlık ile ortak dertlere sahipti sayın Kent. Clark, zaman
zaman da dramatik çatışmalar yaşıyordu ve bu karma yapıda yine de kusursuza yakın insandı.
Yeni teknolojinin görselliğinde Superman bile eski Superman’a fazla süper duruyor. İnsan olan süper adamdan, insanüstü güçlere sahip süper makine kahramana geçilmiş görünüyor ve bu da "Amerikan süper kahraman" mitinin fütursuzca kullanılması, fantezinin zorlanması ve pornografikleştirilmesi demektir.
Yeni teknolojinin görselliğinde Superman bile eski Superman’a fazla süper duruyor. İnsan olan süper adamdan, insanüstü güçlere sahip süper makine kahramana geçilmiş görünüyor ve bu da "Amerikan süper kahraman" mitinin fütursuzca kullanılması, fantezinin zorlanması ve pornografikleştirilmesi demektir.
Sonsöz: puanlarımı açıklıyorum: Superman fanları için 8, yeniden
uyarlama olarak 7, süper kahraman filmi olarak 7,5…kılçıksız….
Ahmet Usta
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.